Stílusos legyek, vagy trendi?

2019.02.18. | UI design | webdesign trend

Alapigazság: a stílusos mindig trendi, de a trendi nem mindig stílusos. Az év vége mindig attól hangos, hogy jövőre milyen divatirányzatok várhatók a világban. Nincs ez másként a webes tervezés világában sem. Alig akad olyan szakmai blog, amelyik ne foglalkozna ezzel a témával, így akkor is belefuthatunk, ha nem akarunk. 

Közeli ismerőseim tudják rólam, hogy nem az a fajta vagyok, aki egy irányba megy a tömeggel, így számukra biztosan nem lesz meglepő a következő néhány sor. Nem akarok egy sokadik prognózist írni és nem azért, mert február közepén amúgy sem aktuális. Más irányból közelíteném meg a témát. Vágjunk is bele!

Hasznosak-e a trendek? 

Egy egészséges határon belül igen, hasznosak. Hasznosak addig, amíg csak hozzátesznek valamit az egyéniségedhez, de azt nem nyomják el. Gyakorta hallhatod, hogy ki kell tűnni a tömegből, legyél egyedi, stb. Majd az egyediség jegyében, szépen lenyomják a torkodon az aktuális trendeket.  Meglátásom szerint a trendek követésével épp azzal a tömeggel válsz eggyé, amelyből a biztatás szerint ki kellene tűnnöd. Most akkor hogy is van ez? Annyi az egész, hogy nem kell túltolni és nem kell mindenáron ragaszkodni a trendekhez.  

Nincs is annál szebb, mint amikor azzal keres meg egy ügyfél, hogy az aktuális trendi színt illesszük bele a weblapjába, de az uralkodó arculati színeivel nem passzol. 

Ilyenkor két lehetséges irány marad: vagy tudomásul veszi az ügyfél, hogy felesleges a jó ízlés határát feszegetni a divat kedvéért, vagy nem. Ha nem, akkor vagy elköszönünk az ügyféltől, vagy lecseréljük a teljes arculatot. Ez utóbbi azonban nem feltétlenül a legokosabb lépés.

A divat / trendek és a fogyasztói társadalom, szimbiózisban élnek egymással, ezt nem nehéz belátni. Neked azt kell eldöntened, hogy valóban szükséged van-e erre? Arról azért ne feledkezzünk meg, hogy ami ma trendi, az jó esetben is csak idén lesz az. Aztán jövőre mit csinálsz? Megint átrajzolod a teljes arculatodat?

Gondolj a vezető világmárkákra! Fennállásuk óta nem sokszor változott az arculatuk. Ahhoz, hogy a márkád rögzüljön az emberekben, kell egy olyan brand, ami időtálló. Vegyünk egy nagyon egyszerű példát:  a Coca Cola  szinte mindenki számára ismert márka. Ha becsukod a szemed, biztos vagyok abban, hogy magad elé tudod idézni a logót, a színvilágot. A Coca Cola brand 1886 óta mindössze 11 alkalommal esett át ráncfelvarráson, a logó betűtípusa pedig az 1900-as évek óta szinte változatlan. Az arculati színnel sem variáltak sokat. 

Vagy nézzük az Apple-t: cirka 40 év alatt kb. 4 alkalommal változott az arculata, ebből egyszer jelentősebben. Ekkor váltottak a jelenleg is használt almás logóra. 

A Pantone 2019-re a lazacvörös színt hirdette ki uralkodó irányzatnak. Bármelyik említett márka honlapját megnézed, nem találkozol vele. Ennek ellenére az Apple oldala mégis igencsak impozáns látvány. Pedig az idei év másik nagy slágerét, az óriási menüt is mellőzi. Ha tehát az aktuális divathóbort helyett az igényességre és a stílusos megjelenésre törekszel, nemigen nyúlhatsz mellé. 

Reszponzív
weboldal - előnyök

2019.02.12. | UI designer | responsive webdesign

2014 körül kezdtünk el ismerkedni a kifejezéssel, amikor az okostelefonok kiugró térhódításba kezdtek: Reszponzív weboldal. Mit is jelent? Érzékeny, könnyen irányítható. Esetünkben ez a weboldal használhatóságára értendő. Egy reszponzív weboldal alkalmazkodik a különböző méretű képernyőkhöz. Biztosan futottál már bele olyan weblapba, amelyet okostelefonon megnyitva egy miniatűr asztali verziót láttál, amit nem lehetett kinagyítás nélkül használni, de még olvasni sem. Szeretted? Ugye nem?  

Egy 2017-es felmérés szerint a felhasználók 70%-a kizárólag valamilyen mobil eszközön internetezik, így alapvető üzleti érdek ezeket a felhasználókat kiszolgálni. Sőt, tovább megyek: egyre inkább eltolódni látszik a weboldaltervezés fókuszpontja. Eddig főként Desktop designra helyeztük a fő hangsúlyt, aminek elkészítettük a mobil verzióját. Ez ma már nem feltétlenül van így. A mobilos verzióra fókuszálunk és mintegy mellékesen, elkészítjük a desktop verziót is. Ez is egyfajta trend. Ez esetben viszont nem kérdés: követni kell, ha nem akarsz lemaradni a piaci versenyben! Egy reszponzív weboldalnak SEO szempontból is kedvező hatása van, mert a Google is előbbre sorolja.

Fontos
a webes jelenlét?

2019.02.12. | weboldal | online | vállalkozás

Ha üzleti tevékenységet folytatsz, akkor igen! A napi információk jelentős részét webes forrásokból szerezzük be. Híreket olvasunk, vásárolunk, szolgáltatót keresünk. Aztán az internetes találatokból mazsolázunk. Indulj ki magadból: valamilyen szolgáltatót keresel a környéken; mit ütsz fel: Google, (Bing, Yahoo, Yandex, stb) vagy esetleg Arany Oldalak? 🙂

 Az internet felhasználói üzleti szempontból egy hatalmas piacot jelentenek. Ha nincs weboldalad, közösségi média csatornád, a piac számára nem létezel. Vajon mennyit profitálhatsz egy olyan piacból, ami a létezésedről sem tud? Egy jó weboldal nem csupán abban segít, hogy általa képviseltesd magad a világhálón. Felületet biztosít ahhoz, hogy a látogatóid számára bemutasd magad, a szolgáltatásod. Én pedig abban tudok segíteni, hogy ezt fain módon, leginkább hozzád passzoló  stílusban tedd.